Ta Första steget

Det absolut första du ska göra för att få kontroll över din hälsa är att ändra din livsstil. Det är för många lättare sagt än gjort men om du förstår hur din kost och motion påverkar cellerna så kan det öka motivationen och sen när du väl börjar märka resultat så får du säkert en extra boost.  Glöm inte att en liten livsstilsförbättring är bättre än ingen alls. 

I grunden, och kraftigt förenklat, handlar allt om att motverka att celler ackumulerar lipider (fettsyror) och det gäller i synnerhet celler som inte är fettceller. Celler som ackumulerar fett lagrar fettsyror i form av lipiddroppar. En ökad ackumulering av lipiddroppar är direkt associerat med inflammation och är en avgörande del i den inflammatoriska immunresponsen även vid en akut inflammation. Det behövs helt enkelt för aktivering av immunceller. En osund livsstil leder till en ökad ackumulering av lipiddroppar och innebär att dina celler konstant utsöndrar en massa pro-inflammatoriska signalmolekyler som i sin tur påverkar andra celler att öka sin ackumulering av lipiddroppar. Till slut kan det inte leda än till annat än att du åldras i förtid och får problem med din hälsa.

Så vad är det som gör att celler ackumulerar lipiddroppar? Man kan i stora drag säga att allt som du någonsin hört ska vara onyttigt ökar ackumuleringen och allt nyttigt minskar den. Det här har att göra med att cellernas egna tillverkning av lipider (lipidsyntesen) upp- respektive nedregleras av olika ämnen. Det här med onyttigt och nyttigt fungerar som en gungbräda. Det behövs en balans för annars tippar det över till den dåliga sidan. Äter du mycket onyttigt måste du alltså äta mer nyttigt och det är en trolig förklaring till t ex den franska paradoxen. 

Det vi vill åstadkomma är att cellernas lipidsyntes minskar samtidigt som mer fett används som energi via fettsyraioxidation (FAO) vilket innebär att cellen tar fett från lipiddropparna. Det här är viktigt oavsett om du vill förebygga inflammation eller om du redan har en massa befintliga problem med din hälsa. De ämnen vi sen tillför är mer direkt riktat mot vissa specifika delar i cellmetabolismen.

Även om kosten kanske spelar störst roll i ett rent förebyggande perspektiv så kan vissa förändringar vara viktiga även när inflammation/sjukdom är ett faktum. Det viktigaste är förmodligen att dra ned på socker/kolhydrater. Dessa får hormonet insulin att stiga och det spelar i vissa avseenden lite av en vågmästarroll när det gäller inflammation. Insulin ökar lipidsyntesen OCH minskar fettsyraoxidationen -  alltså dåligt i dubbel bemärkelse! Sen kan den där gungbrädeeffekten motverka lite av insulinets effekt på lipidsyntesen och där har vi den franska paradoxen eller för att ta ett annat exempel; frukt innehåller socker men nettoeffekten vid inflammation är positivt pga att frukt också innehåller mycket nyttigheter. Det här är variabler man måste ta lite hänsyn till och gör att allt inte är hugget i sten. Väldigt mycket är beroende på helheten i din livsstil. 

Ibland kan man behöva bolla sitt upplägg med någon eller bara få lite ny inspiration och då är du alltid välkommen att ta kontakt med oss. 

Undvik fabrikstillverkade livsmedel
De flesta av dessa är processade livsmedel som sällan tillför någon nyttigt och speciellt inte något som minskar lipidsyntesen. Försök att hålla dig till livsmedel som inte har någon innehållsdeklaration, dvs rena råvaror såsom grönsaker, frukt, bär, nötter, fröer, kött, fisk mm. Laga mat från grunden helt enkelt - med bra råvaror. 

Minska socker/kolhydrater
Även om du ska kunna unna dig något ibland sträva efter att undvika socker och raffinerade "vita" kolhydrater, t ex bröd och pasta då dessa både ökar lipidsyntes och fettsyraoxidation. Du kan motverka den negativa effekten delvis genom att samtidigt få i dig saker som hämmar lipidsyntesen och motionera men du når bättre givetvis bättre resultat om du dessutom drar ned på socker/kolhydrater. 

Undvik att äta kolhydrater och fett samtidigt
Friska celler använder fett eller socker men aldrig båda samtidigt. Som nämndes ovan så ökar socker/kolhydrater lipidsyntesen och minskar fettsyraoxidationen. Att äta fett samtidigt är därför att mata cellernas lipidsyntes vilket både direkt och indirekt kan främja inflammation. Det här är viktigt att komma ihåg de gånger du känner att du är sugen på något sött. 

Undvik mättat fett
Mättade fettsyror och i synnerhet palmitinsyra/palmitat är en en fettsyra som tillverkas i lipidsyntesen och den ökar även lipidsyntesen och kan därför ses som pro-inflamatorisk. Palmitat finns i de flesta fettkällor, t ex även olivolja och kokosfett men dessa tillför samtidigt en massa andra saker som är nyttiga så nettoeffekten på lipidsyntesen blir att den minskar. Smör, grädde, bacon och annat kött med hög fetthalt bör undvikas i synnerhet om du inte drar ned på socker och kolhydrater. Insulinet spelar en viktig roll så om du följer t ex en ketogen kost så spelar detta eventuellt inte så stor roll men vi har empirisk data som visar att det kan ha betydelse. 

Ät mer grönsaker, bär och frukt
Är det något som kan hämma lipidsyntesen och minska lipiddropparna så är det olika fytonutrienter som finns i växtriket. Ät obegränsat av dessa. Det finns vissa antiinflammatoriska protokoll där man ska undvika vissa grönsaker men det vi jobbar med är bakomliggande orsaker även till det. Lyckas du med det här så kommer du inte har överkänslighet mot något. 
 
Rör på dig mer
Motion eller rörelse i alla former är bra eftersom det ökar cellernas energiförbrukning vilket minskar både det vanliga kroppsfettet och minskar lipiddropparna. Träning i någon form har inverkan på gungbrädeeffekten och det här kan vara bra att komma ihåg ifall du har svårt att dra ned på socker/kolhydrater - rör på dig mer för att kompensera i så fall.